A Škoda hagyományai
A Škoda, a világ harmadik legrégebbi autógyártójának története rendkívül változatos.
1895 – A biciklitől a motorkerékpárig
Az év Karácsonyát megelőző héten, a gépészmérnök Vaclav Laurin és a könyvkereskedéssel foglalkozó Vaclav Klement biciklik előállítását kezdi meg a csehországi Mlada Boleslav helységben. Tevékenységüket a 19. század végének akkoriban nacionalista irányzatok által átitatott környezetében „Slavia“ néven kezdték meg. Néhány évvel később azonban, 1899 –ben, a céget „Laurin&Klement“ – re keresztelték át és motorkerékpárok előállításával is foglalkozni kezdtek.
1905 – Az első autók
A századforduló utáni első próbálkozásokat követően, 1905-ben az autógyártás vált a cég legfontosabb célkitűzésévé. Rögtön az első autó, a „Voiturette A“ hatalmas sikert aratott és ezzel gyártói a cseh autóipar klasszikusaivá váltak. Ezzel a szakmai elismertséggel és üzleti kiteljesedéssel a „Laurin&Klement“ gyár nemzetközi piaci pozíciója is vitathatatlanul megszilárdult, ami az akkoriban felerősödő autóipari versenyben igen nagy jelentőséggel bírt.
1907 – A részvénytársaság
A gyártás egyre csak növekedett és hamarosan kinőtte magát kis családi vállalkozásból. A cég alapítói ezért 1907-ben arról határoztak, hogy részvénytársaság formájában folytatják működésüket. Fontos szempont volt az is, hogy most már a nemzetközi piacon is meg kellett felelniük, így szükségessé vált a gyár további bővítése és korszerűsítése is.
1925 – Fúzió a Škoda-val
A 20-as években fúzióra került sor az egyik legjelentősebb ipari partnernek számító céggel annak érdekében, hogy a termelést, mely akkoriban számos személy- és tehergépkocsi, autóbusz, repülőgép motor és agráripari gépek gyártását foglalta magában, ismételten modernizálni lehessen.
1925-ben kötött tehát megállapodást a Laurin&Klement és a Škoda, mely értelemszerűen egyben az előbbi márkanév megszűnését is jelentette.
1930 – A világgazdasági válság után
Ebben az évben ismét önálló autóipari részvénytársasággá lett az autógyártási ágazat a Skoda konszernen belül. A világgazdasági válságot követően a „Popular” modell bevezetésével, a cég ismét hatalmas elismerést és üzleti sikert könyvelhetett el.
1939 - 1945: A Hermann-Göring-Gyárak
A fent említett Škoda Autóipari Részvénytársaság beolvadt a német Hermann-Göring cégcsoportba és tevékenységét teljes mértékben a háború kiszolgálására kellett koncentrálnia. Az egyes fegyverkomponensek előállítása mellett, Mlada Boleslavban főként különböző páncélkocsik és vontató járművek gyártása, illetve összeszerelése történt ebben az időszakban.
Az államosítás után
A Škoda gyárat 1946-ban államosították és működését, így a személygépkocsik gyártását is az akkori nemzetgazdasági és politikai szemlélet által diktált munkamegosztás keretein belül határozták meg. Az államosítás ellenére is sikerült azonban a Spartak, az Octavia és a Felicia modellek révén a gyár hírnevét és viszonylag jó minőségbeli színvonalat fenntartani, ez azonban sajnos arra nem volt elegendő, hogy a Skoda a hatvanas évek végén berobbanó nyugat-európai technológiai fejlődéssel felvegye a versenyt.
1991 – Csatlakozás a VW csoporthoz
Az 1989-ben bekövetkezett politikai változásokat követően, az új gazdasági és piaci körülmények hatására a Škoda új, tőkeerős külföldi partner után kezdett kutatni, hogy a vállalat működését hosszútávon biztosítani tudja és újra nemzetközi szereplővé válhasson.
1990 decemberében a cseh kormány a Volkswagen mellett voksolt és 1991 áprilisában az új, Škoda automobilova a. s. vegyesvállalat megkezdte működését.
1994 –ben bemutatták a Škoda Felicia modellt, melynek minősége és stílusa ismét meghozta a márka számára a nemzetközi elismerést. Összesen több, mint 1 400 000 darabot gyártottak belőle.
1996 - Škoda új dimenziója
Az év áprilisában ünnepelhette a gyár azt az eseményt, hogy az új partnerség égisze alatt az egymilliomodik Škoda is elkészült Mlada Boleslavban. Ennek időpontja majdnem teljesen egybeesett a vegyesvállalat fennállásának 5. évfordulójával.
Ugyanekkor következett az új modell család, a középkategóriás Octavia bemutatása és a legkorszerűbb technológiákat felsorakoztató új gyáregység átadása is.
1998 – A Škoda először állít elő évi 400.000 autót
A Škoda eléri addigi rekord teljesítményét, évente 400.000 gépkocsit gyárt, melyet a világ 70 országába exportál. A sikerhez kétségtelenül az Octavia modell is hozzájárult, mely ebben az évben Combi változatban is piacra került.
1999 - A Škoda Fabia, mint új kategória
A Fabia bevezetésével, a Škoda új piacokat hódít és mércét állít a kisautók csoportjában. Ennek ékes bizonyítéka, hogy számos nívódíjjal illetik és megkapja a személyautók világának legtekintélyesebb kitüntetéseit is. Az „Év autója” lett számos európai országban és elnyerte a német Bild am Sonntag magazin által odaítélt „Arany Kormánykerék” díjat is.
2000 – A Škoda Fabia Combi. Nagy autó a kisautók között…
Egy évvel a Fabia első bemutatkozása után, a Skoda úgy gondolta, hogy itt az ideje, hogy a közkedvelt modell Combi változatát is bevezesse. A siker ebben az esetben sem maradt el: a kényelem és az elegancia harmonikus találkozása ismét sokak felett győzedelmeskedett.
2001 – A Fabia Sedannal most már teljes a család
A limuzin és a combi változatok után megjelenik a Fabia Sedan. Így a Fabia család most már minden igényt kielégítően képviselteti magát kategóriájában. Az újautó eladások rangsorában a Škoda immár az előkelő harmadik helyen található.
2002 március – A Superb. A Škoda csúcsmodellje.
A Superb a Škoda visszatérését szimbolizálja a luxusautók világába. Elegáns forma, hibátlan részletek, a legkiválóbb minőségű alapanyagok és egy mindent felülmúló belső tér. A Škoda e modelljével bebizonyította, hogy minden kategóriában képes maximális teljesítményt nyújtani.
2003 - Genfben debütál a Fabia RS és a Fabia WRC. Fabia RS Magyarországon is.1.4 PD TDI motor a Fabiakban a Škoda a 4. helyet éri el a J. D. Power vevőelégedettségi felmérésén.
Elkészül a 900.000. Octavia. Frankfurtban bemutatják a Škoda Roomster tanulmányautót. Elkészül a 4 milliomodik, a Volkswagennel való együttműködés keretében gyártott Škoda modell.
2004 - Armin Schwarz visszatér a Škoda Motorsport csapathoz. Legördül az egymilliomodik Škoda Octavia. Genfben bemutatják az új Škoda Octaviát. A Škoda a Tour de France hivatalos autója.
Martin Mühlmeier a Škoda Motorsport Ralicsapat igazgatója lett. A Škoda Design Centere nyerte a „DesignBEST 2004“ díjat. Elkészül az egymilliomodik Škoda Fabia. A Škoda a 2. helyet éri el a J. D. Power vevőelégedettségi felmérésén. A Porsche Hungaria Škoda divíziója a 2003-es év Skoda márkaimportőre. Megjelenik a Škoda Fabia Facelift. Bemutatkozik hazánkban az új Škoda Octavia. Bejelentik: a Škoda Auto az IIHF Jégkorong VB fő szponzora 2011-ig.
A Škoda nem csak személy- és haszongépjárműveket, hanem villamosokat (ČKD) és trolibuszokat is gyárt már alapítása óta.
A márkához tartozott a Praga, a Liaz és a Tatra teherautók gyártása is.
A Škoda további termékei a nehézgépekhez készülő alkatrészek, generátorok.
A Škoda atomerőművek számára reaktortartályt is gyárt. A paksi atomerőmű tartályai is e cégtől kerültek ki.
A Škoda eredetileg fegyvergyár is volt, de a fegyvergyártással már a II. világháború után felhagytak.